Uczniowie z Szkoły Podstawowej w Jabłonicy z wizytą w Tokat w Turcji

W dniach od 05 do 09 czerwca 2023 r. w ramach realizacji projektu Erasmus+ „Together For a Better World” uczniowie i nauczyciele z Szkoły Podstawowej w Jabłonicy realizowali tzw. mobilność w 26 Haziran Ortaokulu z Tokat w Turcji. Projekt poświęcony jest różnym aspektom działań na rzecz ochrony środowiska a tytuł tej wizyty brzmiał „Ramię w ramię dla natury” (Hand in Hand for Nature)

W trakcie ceremonii otwarcia gospodarze powitali uczestników pokazem tańców tureckich. Po spotkaniu w szkole goszczącej uczniowie poznali historyczne centrum Tokat, gdzie nad brzegiem tamtejszej rzeki zwanej „zieloną rzeką” przeprowadzili testy składu chemicznego jej wody i dyskutowali nad rozwiązaniami pozwalającymi chronić rzeki.

Kolejny dzień także wypełniony był licznymi aktywnościami, które miały przede wszystkim na celu zaprezentować młodzieży sposoby wykorzystywania barwników naturalnych w życiu codziennym i sztuce. W ten sposób poznali sztukę malowania na wodzie i przenoszenia na papier tzw. „ebru” oraz techniki barwienia tkanin. Po południ odwiedziliśmy muzeum nauki i inżynierii środowiska w Tokat. Tam można było zobaczyć życie i pracę osób wykonujących stare tradycyjne zawody rzemieślnicze oraz prace artystyczne pokazujące dewastacyjny wpływ zanieczyszczeń na środowisko naturalne.

W dalszym ciągu wizyty poznaliśmy zasoby energii odnawialnej w Turcji oraz odwiedziliśmy szkołę techniczno-zawodową w Yeşilırmak, która jest najlepszą szkołą w Turcji pracującą nad zastosowaniem rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości w procesach edukacyjnych i ochrony środowiska oraz ochrony obiektów zabytkowych. Uczniowie i nauczyciele otrzymali szansę doświadczenia przeżyć podróży w wirtualnej rzeczywistości z zastosowaniem specjalnych okularów VR i oprogramowania stworzonego w szkole.

Odwiedziliśmy również oczyszczalnię ścieków dla miasta Tokat, gdzie można było zobaczyć proces oczyszczania ścieków. Tutaj uczniowie zrozumieli, że niektóre firmy muszą wykonywać mało przyjemną pracę, by mieszkańcy mogli komfortowo funkcjonować w mieście. Po tej lekcji wszyscy udali się na zbocze jednej z tamtejszych gór by posadzić młode drzewa, które kiedyś mają uformować las a następnie zrelaksowali się wizytą w pięknej jaskini Ballıca .

Kolejne niezapomniane lekcje związane z nauką i technologią czekały na wszystkich w Centrum Nauki w Kayseri. Naukowiec pracujący w tym centrum pokazał nam wiele interesujących eksperymentów naukowych pozwalających zrozumieć otaczający nas świat i prawa fizyki, chemii i natury nim kierujące. W tamtejszym planetarium obejrzeliśmy film ukazujący znaczenie lodu na świecie i w kosmosie. Dowiedzieliśmy się w jakich ilościach występuje on na poszczególnych planetach naszego układu słonecznego. Po tej wizycie zwiedziliśmy przylegające do tego centrum zoo, gdzie zobaczyliśmy wiele egzotycznych gatunków zwierząt.

Prawdopodobnie najciekawszym elementem tej wizyty było odwiedzenie Kapadocji. Wypełniona niezwykłymi formacjami skał kraina pokazała nam nie tylko swoją urodę ale też nauczyła jak ludzie mogli i nadal mogą przetrwać w jaskiniach skalnych drążonych w górach, gdzie powstały całe podziemne miasta posiadające wszystkie elementy potrzebne do długiego funkcjonowania w takich warunkach włącznie z obiektami kultu religijnego. Poznaliśmy rzemiosła, którymi nadal zajmują się ludzie a szczególnie garncarstwo i obróbkę różnych form kamienia naturalnego i szlachetnego. Zapewne największą atrakcja dla wszystkich była poranna obserwacja lotów balonem które licznie wypełniły niebo i przestrzeń między górami Kapadocji.

Wizyta Erasmus+ Turcji to był naprawdę niezwykły i niezapomniany czas, który pozwolił naszym uczniom poznawać nowe miejsca, kulturę i obyczajowość innych krajów, znacznie poszerzył ich wiedzę o sposobach ochrony środowiska naturalnego, co z pewnością przyda im się w dalszej nauce i w życiu. Był to również ostatni wyjazd edukacyjny tego jednorocznego projektu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności, Erasmus+. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.